
Vragen Over 1840
1
De gemeente mag schulden aangaan om een grote investering te doen in de nieuwe vrijetijdssite met bibliotheek in de brandweerkazerne.
-
De huidige bibliotheek kan best verlaten worden wegens te duur en te grootschalig. We kennen het dossier alleen vanuit de krant en kunnen dus geen exacte inschatting maken van budget, kosten, planning en haalbaarheid.
-
Wat gebeurt er met de cultuursite voorzien in het masterplan van de ARGO-gronden? Daarin was een cultuur- en fuifzaal voorzien en ook een aangepaste bibliotheek (vandaag aangepast aan de digitale wereld).
2
​Londerzeel moet een fusie aangaan met een buurgemeente.
-
TDB wil daarover een volksraadpleging. Men kan geen fusie door de strot jagen: belangrijk daarbij is de burgers goed te informeren.
-
Een schuldenovername door de Vlaamse overheid is natuurlijk een belangrijk voordeel. Hierdoor komt budgettaire ruimte vrij voor andere projecten.
-
We moeten opletten met wie Londerzeel fuseert. De bruid moet aantrekkelijk zijn, rekening houdend met de schuldlast bij de andere gemeente, milieulast en gevaar voor verfransing.
-
Een eventuele fusie over de provinciegrens moet mogelijk zijn.
3
De gemeente moet meer middelen investeren in jeugdlokalen.
-
Er was daarvoor in de periode 2000-2018 een investeringsbudget van 100.000 euro per vereniging en een systeem van renteloze leningen. Dit systeem werkte goed.
-
TDB weet niet wat hiermee is gebeurd.
-
De jaarlijkse veiligheidscontroles van de jeugdlokalen opvolgen en de verenigingen met raad en daad (technische dienst) ondersteunen.Hierdoor kunnen de nodige aanpassingen snel in orde gebracht worden.
4
Beter samen met een buurgemeente investeren in een groter zwembad, dan een kleiner eigen zwembad. - Londerzeel heeft een nieuw zwembad waarin zeker de komende 20 jaar niet moet worden geïnvesteerd.
-
Londerzeel heeft een nieuw zwembad waarin zeker de komende 20 jaar niet moet worden geïnvesteerd.
-
Het zwembad wordt privé uitgebaat en de gemeente past de verschillen bij. Dat blijft een zeer zware dobber voor het budget. De raming voor 2025 bedraagt 1,525 miljoen euro.
-
In principe zou een zwembad een investering moeten zijn van verschillende gemeenten. Hierin speelt een mogelijk fusieverhaal een rol. Heel veel gebruikers komen van buiten de gemeente.
5
Het OCMW-woonzorgcentrum Herfstvreugde moet meer middelen krijgen.
-
TDB weet niet hoeveel budget er nu naar Herfstvreugde gaat.
-
Dienstverlening en zorg moeten goed zijn.
-
Nood aan psycho-sociale opvang.
-
Aandacht voor werklast personeel.
6
De gemeente moet haar scholen in eigen beheer houden.
-
Lager onderwijs moet zeker in eigen beheer blijven maar in nauwe samenwerking met het vrije net. Overlappingen en concurrentie zijn te vermijden. Alle aandacht en voorrang moet gaan naar Londerzeelse kinderen.
-
Over GTIL en Muziekacademie valt te discussiëren. Is dit soort onderwijs van gemeentelijk of bovengemeentelijk belang (heel veel leerlingen van buiten Londerzeel). In een grotere organisatie zou het beheer misschien efficiënter zijn? Ook hier speelt het fusieverhaal mee.
-
GTIL en Muziekacademie moeten zeker alle kansen krijgen, maar belasten het gemeentelijk budget aanzienlijk.
-
GTIL is noodzakelijk voor de Londerzeelse industrie.
7
De gemeente moet meewerken aan een sneltram langs de A12 van Boom over Londerzeel tot in Brussel.
-
Is zeker niet van gemeentelijk belang. Vlaanderen moet zelf haar verkeersinfarct oplossen.
-
De gemeente kan nooit verplicht worden hier financieel bij te dragen noch tijdens bouw, noch tijdens uitbating.
-
Welke mogelijke negatieve neveneffecten kan de sneltram hebben voor Londerzeel: ongewenste trafiek?
-
De invoering van een sneltram zal voor een versnelde verfransing zorgen en het landelijk karakter verstoren.
8
De gemeente moet doorgaand verkeer uit het dorpscentrum van Londerzeel weren.
-
Doorgaand verkeer dat geen meerwaarde heeft voor horeca en middenstand maar een belasting is van het dorp moet geweerd worden. Maar voor Londerzeel betekent dit dat er ergens tussen Centrum en Steenhuffel een corridor moet gemaakt worden richting A12.
-
Het is belangrijk te benadrukken dat handel en horeca makkelijk bereikbaar moeten zijn, met voldoende parkeermogelijkheden, om het spookdorp-scenario te vermijden.
-
De ventweg aan Moens zal ook al een deel verkeer uit het Centrum houden.
-
De verkeerswisselaar Londerzeel-Zuid kan er toe bijdragen dat er minder verkeer door het Centrum gaat. Een verkeerswisselaar Londerzeel-Noord zou de stroom vanuit Malderen weghouden.
9
De gemeente moet meer actie ondernemen om overstromingen tegen te gaan.
-
Er werden in de periode 2000-2012 grote investeringen gedaan waardoor bij de laatste overstromingen geen problemen meer waren in Steenhuffeldorp en Sneppelaar.
-
Er zijn nog 3 gekende plaatsen:
-
Den Berg moet een oplossing krijgen wanneer de verkeerswisselaar Londerzeel-Zuid wordt aangelegd. Het viaduct A12 over de spoorlijn veroorzaakt op Den Berg overstromingen. Hopelijk is met deze problematiek rekening gehouden bij de opmaak van de plannen.
-
Brusselsestraat: de provincie Vlaams-Brabant heeft zoekzones uitgewerkt achter de vestiging Sarens aan de A12 - richting Levedaele. Eén daarvan moet gerealiseerd worden, net als de aanleg van een winterdijk. Lobbywerk bij het provinciebestuur is noodzakelijk .
-
Maldersesteenweg: Uit de studie van de VMM blijkt dat de in 2002 aangelegde dijken wel degelijk soelaas brengen. Tevens blijkt uit de studie dat herstel, onderhoud en verhoging van deze dijken noodzakelijk zijn. Andere pistes: verhogen van de keermuur op de Robbroekstraat en het creëren van eenwachtbekken in de Plas.
-
De meeste van deze werken zijn bovengemeentelijke investeringen. Maar de gemeente moet ook zelf gelden vrijmaken om bv de keermuur te verhogen, de dijken te onderhouden en mee te financieren in wachtbekkens en beschermdijken.
10
Er moeten meer trajectcontroles komen in de gemeente.
-
Trajectcontroles dienen de verkeersveiligheid. Trajectcontroles moeten als eerste finaliteit dienen om de verkeersveiligheid te verhogen en niet om bijkomend geld te genereren.
-
Trajectcontroles hebben enkel een meerwaarde indien effectief blijkt dat de gekozen locaties statistisch een hoger dan gemiddeld aantal ongevallen vertoonden. Indien dit niet zo is, leidt het vooral tot extra ergernis.
-
Indien het inderdaad nodig blijkt, dient de afspraak met de betrokken firma opnieuw onderhandeld te worden. Het kan niet zijn dat een externe firma locaties kiest die het meeste return opleveren voor hen.
11
Het centrum van Londerzeel moet autovrij gemaakt worden.
-
Het is wel belangrijk om een verkeersarm centrum te creëren en doorgaand verkeer te ontmoedigen.
-
Betalend parkeren onder het Heldenplein kan een oplossing bieden. Hiervoor moet een private investeerder gezocht worden: meer parkings voor de bezoekers van horeca en middenstand, oplossing parkingprobleem gemeentediensten en Virgo Sapiens. De huidige asfaltverharding op het Heldenplein moet een na-bestemming krijgen en geïntegreerd worden in het dorp.
-
Dorpstraat, Kerkstraat en Stationsstraat (max. 20 min.) parkeren met parkeerapp. - voor vlot winkelen tot 18.00u (bakker, beenhouwer, etc). Daardoor worden langparkeerders geweerd. Shoppingpubliek kan parkeren op Colruyt en Heldenplein.
12
Er moeten meer fietsstraten komen in Londerzeel waar auto's geen fietsers mogen inhalen.
-
Er moeten meer veilige fietspaden en fietsautostrades komen.
-
TDB pleit voor een meerjarenplan voor aanleg, verbetering en onderhoud van fiets- én voetpaden, op basis van een prioriteitenlijst.
-
Jaarlijks X-aantal kilometers aanleggen of vernieuwen per deelgemeente.
13
In Londerzeel mogen er geen sociale woningen meer bijkomen.
-
De nabijheid van Brussel en de aanleg van de A12-tramverbinding zullen als gevolg hebben dat Londerzeel snel nog aantrekkelijker wordt om te komen wonen. Bijkomende sociale woningen versnellen dit nog extra met nog hogere druk op mobiliteit, scholen en verfransing.
14
Om bijkomende investeringen te doen, mag de gemeente de belastingen verhogen.
-
Voor noodzakelijke investeringen in bv. beheersing wateroverlast, verbetering fiets- en voetpaden, scholen – waar solidariteit tussen mensen moet spelen – kunnen bijkomende lasten worden opgelegd. Weliswaar moet dit goed gecommuniceerd en doorgesproken worden met de bevolking en met een beperking in tijd (belastingverlaging opnemen in de planning).
15
De gemeente moet belastingkorting geven om bedrijven aan te trekken.
-
Staat in ons programma en dit met het oog op bijkomede tewerkstelling en welvaartvoor de Londerzelenaars
-
Een investeringssubsidie voor nieuwe horeca.
16
De belastingen moeten in de volgende legislatuur gevoelig dalen.
-
De schuldenlast is inderdaad verminderd doch op exploitatie dient er nog bespaard te worden (vooral externe consultants en personeel).
-
Bepaalde investeringen in de volgende legislatuur zijn niet te vermijden:
-
Kerkhofstraat: riolering (Riopact) en bovenbouw (fietspad) tijdens werken kruispunt A 12 + fietspad.
-
Steenhuffelstraat en Plas: riolering en bovenbouw + kruispunt Bizibit.
-
Oplossen wateroverlast Maldersesteenweg.
-
Renovatie riolering en bovenbouw industriepark.
17
De gemeente moet meer volksraadplegingen organiseren.
-
TDB wenst een volksraadpleging over de fusie.
-
TDB wenst meer in te zetten op echte participatie zonder te veel externe consultancy. Herinvoeren van slagkrachtige gemeenteraadscommissies en diverse adviesraden is aangewezen.
-
Inspraak bij grotere projecten vooraleer een studiebureau wordt aangesteld.
18
Het loket van de gemeente moet langer open zijn.
-
Een lokaal bestuur moet efficiënt functioneren maar ook ten dienste staan van de burger/belastingbetaler.
-
De openingsuren moeten aangepast zijn aan de vraag van de burger.
-
Inwoners moeten ook bij de diensten terecht kunnen zonder afspraak.
19
Het culturele aanbod in de gemeente moet zoveel mogelijk verschillende doelgroepen
bereiken.
-
De gemeente moet niet per se zelf in de rol van programmator kruipen, wanneer privé-cultuurpartners (verenigingen, zaal uitbaters …) hun rol ter harte nemen.
-
De gemeente moet als coördinator en facilitator optreden.
-
Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden moeten geactiveerd worden.
20
Verenigingen moeten gratis gebruik kunnen maken van gemeentelijke lokalen.
-
Gratis bestaat niet. Infrastructuur vraagt een basisinvestering, onderhoud en personeel. Logisch dat voor die dienstverlening dient betaald.
-
Bovendien zijn er verenigingen die eigen infrastructuur hebben en daar grotendeels zelf moeten voor instaan. Het gelijkheidsbeginsel verwacht toch dat de ene niet alles gratis moet krijgen en de andere alles zelf moet betalen.
21
Er moet enkel geld gaan naar culturele activiteiten die veel mensen bereiken.
-
Elke vereniging moet kansen krijgen, subsidies moeten wel in verhouding staan met de interesse.
22
22. Gemeentelijke scholen die warm eten aanbieden, mogen ook halal-vlees voorzien.
-
Ieder heeft recht op een correcte maaltijd, of het nu gaat over dieet, voeding gekoppeld aan geloof of vegetarisch/veganistisch of andere …
-
Het moet wel allemaal haalbaar en uitvoerbaar blijven.
23
Londerzeel moet meer opvangplaatsen voor asielzoekers voorzien.
-
Londerzeel heeft daarvoor niet de nodige infrastructuur en personeelsondersteuning.
-
TDB meent dat de inspanning van vandaag niet kunnen vermeerderd worden. We kunnen wel zorgen dat wat nu gebeurt kwalitatief wordt voortgezet.
24
24. De gemeente moet een kerststal plaatsen in het gemeentehuis.
-
Een kerststal verwijst nogal expliciet naar het katholiek geloof. Een lokaal bestuur moet zich neutraal opstellen, ook op andere terreinen.
-
Een kerstboom zeker geen probleem.
25
Gemeentepersoneel dat in contact komt met de burger mag geen hoofddoek dragen.
-
Ook een hoofddoek verwijst nogal expliciet naar het moslim geloof. Van een lokaal bestuur mag enige neutraliteit worden verwacht. Daarom is een algemeen verbod op religieuze symbolen wenselijk. Als de gemeente neutraal moet blijven, dan op alle vlakken: geen hoofddoek, geen keppeltje, geen kruisteken.
26
Om de leegstand tegen te gaan, moeten startende winkeliers een subsidie krijgen.
-
TDB pleit voor een belastingkorting om bedrijven en starters aan te trekken. Dit staat in ons programma, met het oog op bijkomede tewerkstelling en welvaartvoor de Londerzelenaars
-
Eventueel een investeringssubsidie voor nieuwe horeca invoeren, in samenwerking met ondernemersorganisaties.
27
De gemeente moet winkels maximaal toelaten om zondag open te zijn.
-
Er zijn daarvoor wettelijke regels te volgen: 1 sluitingsdag per week.
-
We kunnen wel laatavond-shopping overwegen, uiteraard in overleg met de winkeliers.
28
28. De gemeente moet grote winkels buiten het centrum van de gemeente tegengaan.
-
Er zijn daarvoor wettelijke regels te volgen.
29
29. De gemeente moet (meer) subsidies voorzien om huizen energiezuiniger te maken.
-
Het is aan Vlaanderen om daarover een beleid uit te stippelen.
-
Wij hebben ooit subsidies gegeven voor zonnepanelen. Dat kostte veel geld uit de gemeentekas en bracht weinig op.
-
De gemeente moet sensibiliseren, administratief en technisch ondersteunend werken en eventueel groepsaankopen faciliteren.
30
Het containerpark moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden.
-
TDB opteert voor het principe van de vervuiler betaalt, maar zeker niet te duur om niet af te schrikken.
-
Te duur leidt tot sluikstorten en afvaltoerisme.
-
Het containerpark wordt in Londerzeel geëxploiteerd door de intercommunale. De gemeentelijke afgevaardigden moeten nauw toezien op het beheer van de intercommunale en verslag uitbrengen op de gemeenteraad.
31
De gemeente moet zoveel mogelijk windmolens plaatsen in de gemeente.
-
De provincie Vlaams-Brabant heeft een plan van aanpak opgesteld - ‘Ruimte voor hernieuwbare energie’ de opmaak van energiekansenkaarten- en atlas – en dit dient uitgevoerd.
-
Kleine particuliere windmolens moeten mogelijk blijven met respect voor de buurt en binnen de wettelijke contouren. Elke aanvraag moet nauwkeurig onderzocht worden.
32
32. Er moeten hogere boetes komen tegen zwerfvuil.
-
Zeker als het sluikstorten betreft waarvan de herkomst kan vastgesteld worden (heterdaad of sporenonderzoek).
-
Ook kleiner zwerfvuil (drankblikjes, flessen, papiertjes, peuken …) moet strenger worden aangepakt, bijvoorbeeld met opruimacties door de overtreders.
-
De gemeente en de intercommunale moeten een flankerend beleid voeren naar communicatie en sensibilisatie.
-
Bij een kleinschalig sluikstort krijgt de overtreder een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS-boete). De sanctionerend ambtenaar kan een boete tot 350 euro opleggen. Dit is wettelijke geregeld.
-
Bij een grootschalig sluikstort stelt de politie een proces-verbaal op. De rechtbank bepaalt de sanctie.
33
Er mogen parkeerplaatsen sneuvelen om plaats te maken voor meer groen in het
straatbeeld.
-
Het is duidelijk dat er onthard en vergroend moet worden en dit in het kader van de klimaatopwarming.
-
Een parkeervak wegnemen en er een groenbak van maken is niet de meest aangewezen weg. Dit leidt vaak tot spanningen in de buurt. Het ontharden en vergroenen moet in een totaal concept van herinrichting van een straat of wijk passen.
-
Elke woning heeft nood aan 3 zichtbare bomen, 30% 'klimaatgroen' in zijn omgeving en toegankelijk groen op 300 meter. Dit is de nieuwe groennorm: 3/30/300, noodzakelijk om onze verstedelijkte omgeving leefbaar te houden. Hiervoor moeten geen parkeerplaatsen worden opgeofferd.
34
Er mag geen landbouwgrond meer vervangen worden door natuurgebied
-
TDB pleit voor het behoud van open ruimten. Om blijvende discussies tussen de beheerders van die open ruimte te begeleiden, is TDB voorstander en een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) landbouw en een RUP klimaat en natuur, waarbij duidelijke afspraken worden gemaakt over bestemming en beheer.
-
Landbouwgrond is schaars en duur. Landbouwgronden een andere bestemming geven maakt resterende landbouwgronden nog schaarser en nog duurder (economische realiteit).
-
TDB wil meer mogelijkheden geven aan de landbouwers tot zelfrealisatie van natuurdoeleinden en de bestemming van gronden zo veel mogelijk te laten passen in het bedrijfsmodel van de landbouwer.
35
35. De regels voor de verharding van privéterrein moeten strenger gecontroleerd worden.
-
De bestaande verharding van privéterreinen kan en mag men controleren, maar met duidelijke spelregels en controles.
-
Bij verhardingen uit het verleden kan men stimuli geven om tot ontharding over te gaan.
-
Alle overheden moeten eerst het goede voorbeeld geven van minder verharding!
36
Er moet streng opgetreden worden tegen fietsers die verkeersregels overtreden.
-
Alle weggebruikers moeten zich houden aan de regels. Geen gedoogbeleid t.o.v. zwakke weggebruikers zoals fietsers. Fietsen in de winter zonder verlichting in donkere maanden is onverantwoord gedrag. Dat geldt ook voor pelotons wielertoeristen zonder begeleiding …
-
Gebruikers van ligfietsen, E-bikes en steps vormen door roekeloos rijgedrag en gevaar voor andere zwakke weggebruikers. Hier moet een gepast repressief beleid tegen gevoerd worden, met flankerende maatregelen naar vorming e.d.
37
In het centrum moeten er parkeerplaatsen bijkomen.
-
TDB pleit voor ondergrondse parkings onder Heldenplein & Colruyt.
38
Er moeten meer parkeerplaatsen vervangen worden door laadpunten voor elektrische auto's.
-
Dat mag echter niet gebeuren ten koste van andere parkeerplaatsen. Dit moet kaderen in
-
een globale visie op parkeren in Londerzeel.
-
We moeten vermijden dat E-auto’s langdurig parkeren via een geautomatiseerd
-
boetesysteem.
39
Straten mogen onderbroken worden om het sluipverkeer te verminderen.
-
Straten onderbreken maakt dat automobilisten andere routes zullen zoeken.
-
Het sluipverkeer wordt van de ene in de andere straat gelegd.
-
Sluipverkeer kan men voorkomen door een goed doordacht mobiliteitsplan: doorgaand verkeer sturen langs wegen die ervoor uitgerust zijn met aandacht voor een evenredige verdeling van de verkeerslast.
40
Er moeten meer parkeerplaatsen voor deelauto's worden voorzien.
-
-Fenomeen dat opgang vindt waardoor het aantal auto’s in de centra wellicht zal verminderen. Het komt vooral voor in stedelijke omgevingen. Toch mag dit geen a priori zijn: eerst moeten de concrete behoeften hieraan in kaart worden gebracht, o.a. bij nieuwe bouwprojecten …
41
Je moet vlot met de wagen in het centrum van de gemeente kunnen geraken.
-
Ondergrondse parking onder Heldenplein komt hieraan tegemoet.
42
De gemeente moet zelf vervoer voorzien voor de mensen die minder mobiel zijn.
-
Bestaat al in Londerzeel. Na evaluatie, zowel naar effectief gebruik als budgettering, kan dit mogelijk verruimd worden met inschakeling van lokale vervoerdiensten op basis van partnership.
43
Ouders moeten kinderen met de wagen voor de school kunnen afzetten.
-
Voor de schoolpoort parkeren of stationeren brengt de verkeersveiligheid in het gedrang. Politie moet hier meer en strenger optreden.
-
Ouders moeten de kinderen in de omgeving van de school op een veilige manier kunnen afzetten.
-
De gemeente moet veilige fiets- en wandelroutes aanduiden en voorzieningen aanbieden voor de schoolgaande kinderen.
44
De gemeente moet GAS-boetes geven aan jongeren die lawaai maken in de publieke ruimte.
-
TDB wil de jeugd niet stigmatiseren.
-
De gemeente moet iedereen, ook volwassenen, GAS-boetes kunnen geven voor zij die de regels overtreden.
45
De politie moet niet alleen tegen drugsdealers, maar ook tegen drugsgebruikers optreden.
-
Het vervolgingsbeleid behoort niet tot de bevoegdheid van de gemeente, maar aan de rechterlijke macht.
-
TDB wenst dat de opvang en begeleiding van individuele probleemsituaties (alcohol, drugs, medicatie …) door het CAW-huis Londerzeel verder wordt opgenomen en verdiept.
46
Voor de veiligheid moet de politie meer camera's inzetten.
-
Jozef De Borger (laatste periode burgemeester (2012-2015) en voorzitter politiezone KLM) heeft de eerste ANPR-camera’s gezet op de Londerzeelse invalswegen.
-
Er zijn er de laatste legislatuur bijgekomen als trajectcontrolecamera’s.
-
Eerst een evaluatie maken van al aanwezige camera’s en kijken of de beoogde resultaten werden gehaald.
-
Dan pas beslissen: kosten en baten afwegen.
47
De politie moet meer kleinere wijkkantoren openen.
-
Versnippering van middelen en personeel vermindert de efficiëntie van de politie.
-
De politie moet het commissariaat voldoende bemannen om mensen goed ten dienste te kunnen zijn.
-
De zone moet efficiënt functioneren maar ook ten dienste staan van de burger.
-
De openingsuren moeten aangepast zijn aan de vraag van de burger.
-
Bewoners moeten ook bij de zone terecht kunnen zonder afspraak.
-
Wijkagenten herwaarderen.
48
Als de ouders de rusthuisfactuur niet kunnen betalen, moet het OCMW bij de kinderen
aankloppen.
-
Is een wettelijke regeling: tussen kinderen en ouders voorziet het burgerlijk wetboek een onderhoudsplicht (overigens fiscaal aftrekbaar)
-
Gemeente kan niet alles betalen.
49
Het OCMW moet meer controleren of mensen die een leefloon ontvangen niet beschikken
over andere financiële middelen.
-
Is een wettelijke regeling. Het is aan de federale overheid om hiaten in de wetgeving op te vangen.
-
Profitariaat en misbruik van overheidsmiddelen moet vermeden worden.
50
Als gezinnen de schoolrekening niet kunnen betalen, moet de gemeente bijspringen.
-
Voor het sociaal onderzoek bestaat een wettelijke regeling.
-
En wat met kinderen die in een andere gemeente wonen? Londerzeel moet toch niet pré-financieren?
-
De gemeente kan niet alles betalen.
51
De gemeente moet zelf meer kinderopvang organiseren
-
De gemeente moet faciliteren, de drijvende kracht zijn voor de organisatie van kinderopvang maar moet het zelf niet organiseren. Wel de extra kosten dragen.
-
Jozef De Borger heeft in het verleden de kinderopvang uitbesteed aan een privé partner omwille van (1) kwalitatief beter (2) professioneel gemanaged (3) zelfde prijs als in eigen regie.
-
Blijkbaar heeft het huidige bestuur, de kinderopvang weggehaald bij Infano en overgedragen aan 3Wplus. De kostprijs zou van 220.000 euro/jaar naar meer dan 600.000 euro/jaar gaan. Met ingang van september 2025. Het toekomstig college moet deze beslissing terugdraaien.
52
Wie een leefloon ontvangt, moet een aantal taken in de gemeente uitvoeren.
-
Indien de leefloongenieters medisch/mentaal en psychisch in staat zijn enkele taken te volbrengen, moet dit mogelijk zijn.
-
Profitariaat van overheidsmiddelen moet vermeden worden.
53
De gemeente moet burgers stimuleren om in het centrum te gaan wonen.
-
TDB wil geen deporatiebeleid.
-
Geen extra hoogbouw in de centra.
-
Geen leegstand in het buitengebied.
54
Er moet in de gemeente hoger gebouwd worden, zodat er meer open ruimte voorzien kan
worden.
-
Er is nu eenmaal verspreide woningbouw. Onomkeerbaar.
-
Geen extra hoogbouw in de centra.
-
Geen leegstand in het buitengebied
55
De gemeente moet zoveel mogelijk woonuitbreidingsgebieden aansnijden nu het nog mag.
-
Bestaande open ruimte maximaal beschermen en vrijwaren.
-
Londerzeel heeft nog voldoende bouw- en verbouwgronden ter beschikking. ARGO-gronden bevatten 7 ha bouwgrond.
56
Sociale woningen moeten gelijk verdeeld worden over de wijken van de gemeente.
-
De sociale woningen zijn in het verleden al gebouwd.
-
Het sociaal objectief voor sociale woningen waaraan vandaag niet is voldaan, kan ingevuld worden op de ARGO-gronden. Van de 7 ha werd 1 ha gereserveerd voor sociale woningen.
57
De gemeente moet praktijktesten gebruiken om discriminatie op te sporen bij verhuurders.
-
Dit is geen gemeentelijke taak. Er bestaat een Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding
58
Eigenaars van leegstaande gebouwen moeten daar niet op belast worden
-
Dit is een wettelijke regeling.
-
Leegstand leidt tot verkrotting en verloedering en dat wil TDB niet.
-
Woonspeculatie moet gepenaliseerd worden.

Get in Touch
This is a Paragraph. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start editing the content.